Casual comfy cardigan

Opmerkingen vooraf:

De afmetingen van dit vest zijn gebaseerd op mijn eigen kledingmaat: maat xs/s. Voor een grotere maat zul je het aantal steken, het aantal toeren en het aantal bollen garen moeten vermeerderen. Ik vermeld in het patroon waar je dit moet aanpassen voor grotere maten, maar ik kan je niet precies vertellen hoeveel steken/toeren/bollen je moet toevoegen.

 Wat heb je nodig voor dit vest in maat xs/s?

  • vijf bollen Royal garen van de Zeeman (ik gebruikte vier en een halve bol van de okergele kleur)
  • Haaknaald 5,0
  • Steekmarkeerders
  • Stopnaald
  • Schaar

Welke steken gebruik je

  • l = losse
  • kl = keerlosse
  • v = vaste
  • hst = half stokje
  • drstkv = dubbel reliëfstokje voorlangs
  • 2 drstk sam = 2 dubbelrelïefstokjes samenhaken.
  • popcorn = 5 stokjes in dezelfde steek haken, lus optrekken, haaknaald in eerste stokje steken en de lus ophalen.
  • rstkv = reliëfstokje voorlangs
  • rstka = reliëfstokje achterlangs

 

Hoe haak je het vest?

Het patroon bestaat uit twee blokken van elk 10 steken. Het totale blok dat je steeds herhaalt, zijn 20 steken. Ik raad je aan om eerst het hele patroon goed door te lezen voordat je begint.

Je haakt eerst de twee voorpanden en het achterpand in één stuk. Haak eerst een aantal toeren en kijk dan even of het om je heupen past. Het hoeft niet helemaal te sluiten, het vest valt namelijk open en er komt ook nog een boord om het vest.

Als je niet weet hoe je hakend stokjes moet opzetten, dan moet je hiervoor even een video op Youtube opzoeken. Hakend opzetten voorkomt dat je werk gaat trekken.

Voorpanden en achterpand

Toer 1. Zet hakend 104 stk op en haak hierna 2 kl.
(Voor grotere maten: zorg ervoor dat het deelbaar is door 10 + 4)

Toer 2. 2 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.
(Voor grotere maten: dit patroon is gebaseerd op blokken van 20 steken. Je stopt hoe dan ook 2 steken voor het einde van de toer met het haken van de blokken en eindigt met 2 hst. Als je een veelvoud van 10 steken hebt opgezet, haak je het laatste blok maar voor de helft. Dat is bij elke even toer zo). 

Toer 3. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Vanaf toer 4 ga je de drstkv haken om de drstk van twee toeren eerder (in dit geval toer 2). De drstkv gaan schuin lopen, dus let er goed op dat je ieder blok wel 20 steken in totaal haakt.

Toer 4. 2 hst, *1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 6 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 5. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

In toer 6 ga je de twee drstk van toer 4 samenhaken. Dat doe je als volgt:
Draad twee keer om naald slaan, haak eerst om het 2e drskt, draad ophalen (= 4 lussen), draad door twee lussen (= 3 lussen), draad door twee lussen (= 2 lussen), draad twee keer omslaan, haak nu om het 1e drskt, draad ophalen (= 5 lussen), draad door 2 lussen (= 4 lussen), draad door 2 lussen (= 3 lussen), draad door alle drie lussen.
LET OP! Haak dus éérst om het tweede drstk van toer 4 en pas daarna om het eerste drstk, want je wilt dat ze gaan kruisen.


Toer 6.
2 hst, *2 hst, 2 drstk sam, 9 hst, 2 drstk sam, 2 hst, 1 popcorn, 3 hst, 1 popcorn*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 7. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

In toer 8 ga je het drstk van toer 6 weer splitsen in twee drstk. Haak nu eerst een drstkv om het onderste drstk van toer 6 (het tweede drstk van toer 4). Zo gaan je drstk kruisen.

Toer 8. 2 hst, *1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 6 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 9. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 10. 2 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 11. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 12. 2 hst, *1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 13. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 14. 2 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 15. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 16. 2 hst, *1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 6 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 17. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 18. (let op! Laat de drstk kruisen)
2 hst, *2 hst, 2 drstk sam, 2 hst, 1 popcorn, 3 hst, 1 popcorn, 2 hst, 2 drstk sam, 7 hst *
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 19. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 20. (let op! Laat de drstk kruisen)
2 hst, *1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 6 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 21. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 22. 2 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 23. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 24. 2 hst, *1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je 2 steken overhoudt, eindig met 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 25. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Je hebt het hele patroon nu één keer gehaakt. Voor de duidelijkheid heb ik een kleurenschema gemaakt van alle even toeren. Alle oneven toeren (behalve toer 1) bestaan uit alleen maar hst, die staan niet in dit schema.foto 1

De vakjes betekenen het volgende:
Rood: drstkv
Geel: popcornsteek
Wit: hst

Je leest het schema van rechts naar links.
De eerste rij is toer 2: *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst*
De tweede rij is toer 4, de derde rij toer 6, enzovoort. Mocht je het fijn vinden om met dit kleurenschema te haken, onthoud dan dat je elke toer begint en eindigt met 2 hst.

Toer 26. Haak toer 2

Toer 27. Haak toer 3

Toer 28. Haak toer 4

Toer 29. Haak toer 5

Toer 30. Haak toer 6

Toer 31. Haak toer 7

Toer 32. Haak toer 8

Toer 33. Haak toer 9

Toer 34. Haak toer 10

Toer 35. Haak toer 11

Toer 36. Haak toer 12

Toer 37. Haak toer 13

Toer 38. Haak toer 14

Toer 39. Haak toer 15

Toer 40. Haak toer 16

Toer 41. Haak toer 17

Toer 42. Haak toer 18

Toer 43. Haak toer 19

(Voor grotere maten: haak verder vanaf toer 20 totdat je een klein stukje onder je oksel bent aanbeland. Er komt ook nog een boord onder het vest, dus het vest wordt nog ietsje langer aan de onderkant).

Je hebt nu een rechthoek van 104 steken en 43 toeren gehaakt:

foto 2

Plaats nu steekmarkeerders, zodat je je werk opdeelt in 25 + 54 + 25 steken (voorpand, achterpand, voorpand).

(Voor grotere maten: Voorpanden = aantal steken delen door 4, daarna -1. (104 delen door 4 = 26, 26-1 = 25)
Achterpand = Aantal steken – voorpand – voorpand (104 – 25 – 25 = 54)
Of aantal steken delen door 4, daarna x2, daarna + 2 (104 delen door 4 = 26, 26×2 = 52, 52+2 = 54)

Eerste voorpand

Je haakt nu het eerste voorpand. Hecht niet af, maar hecht gewoon verder waar je gebleven bent.
(Voor grotere maten: haak verder bij de toer waar je gebleven was, zodat het patroon doorloopt. Haak het patroon tot je bij de steekmarkeerder bent. Als je een halve ruit of een halve cluster popcorns moet haken, dan haak je die niet en haak je in plaats daarvan hst.)

Toer 44. (let op! Laat de drstk kruisen)
2 lossen (telt niet mee als steek), 2 hst, 1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 9 hst (=25 steken). 2 kl, keer je werk.
(Voor grotere maten: haak verder bij de toer waar je gebleven was, zodat het patroon doorloopt. Haak het patroon tot je bij de steekmarkeerder bent. Als je een halve ruit of een halve cluster popcorns moet haken, dan haak je die niet en haak je in plaats daarvan hst.)

Toer 45. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 46. 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 8 hst . 2 kl, keer je werk.

Toer 47. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 48. 2 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 8 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 49. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 50. 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 5 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 51. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 52. 3 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 9 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 53. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 54. (let op! Laat de drstk kruisen)
4 hst, 2 drstk sam, 9 hst, 2 drstk sam, 2 hst, 1 popcorn, 3 hst, 1 popcorn, 3 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 55. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 56. (let op! Laat de drstk kruisen)
3 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 9 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 57. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 58. 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 5 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 59. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 60. 2 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 8 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 61. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 62. 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 8 hst.

Hecht af.
(Voor grotere maten: haak verder tot je bij de bovenkant van je schouders bent aangekomen (je maakt dit stuk vast aan het achterpand dat je straks haakt, het wordt de naad op je schouders. Let er wel op dat je bij het andere voorpand en bij het achterpand hetzelfde aantal toeren haakt).

Tweede voorpand

Je gaat nu het andere voorpand haken. De zwarte rechthoeken op de volgende afbeelding heb je nu gehaakt. Hecht aan bij de rode pijl, want je gaat nu de rode rechthoek haken. Deze rechthoek moet ook uit 25 steken bestaan, dus tel goed. Je begint weer bij toer 44, maar haakt nu het laatste stuk van het patroon.
(Voor grotere maten: begin bij dezelfde toer als het eerste voorpand, maar haak nu het laatste deel van de toer. Eindig dus ook met 2 hst. Ook hier haak je halve clusters popcorns en halve ruiten niet, in plaats hiervan haak je hst.)

foto 3

 

Toer 44. (let op! Laat de drstk kruisen).
2 lossen (telt niet mee als steek), 4 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 8 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 45. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 46. 3 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 7 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 47. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 48. 3 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 7 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 49. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 50. 3 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 4 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 51. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 52. 4 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 8 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 53. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 54. (let op! Laat de drstk kruisen)
5 hst, 2 drstk sam, 9 hst, 2 drstk sam, 2 hst, 1 popcorn, 3 hst, 1 popcorn, 2 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 55. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 56. (let op! Laat de drstk kruisen)
4 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 8 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 57. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 58. 3 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 4 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 59. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 60. 3 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 7 hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 61. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 62. 3 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 7 hst.

Hecht af.
(Voor grotere maten: haak net zo ver door als bij het eerste voorpand).

Achterpand

Nu ga je het achterpand haken. Je hebt nu nog een ruimte tussen de twee voorpanden en die ga je vullen (zie afbeelding). Hecht bij de rode pijl aan en kijk goed dat je nu nog 54 steken overhebt.
(Voor grotere maten: begin bij dezelfde toer als de voorpanden en laat het patroon doorlopen. Je haakt geen halve ruiten of halve clusters popcorns. Je hoeft dus ook niet te beginnen of te eindigen met 2 hst.)

foto 4

Toer 44. (let op! Laat de drstk kruisen).
2 lossen (telt niet mee als steek), 7 hst, *1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 6 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 45. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 46. 4 hst, 1 popcorn, 2 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst,  1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 47. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 48. 7 hst, *1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 49. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 50. 7 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 51. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 52. 7 hst, *1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 6 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 53. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 54. (let op! Laat de drstk kruisen)
7 hst, *2 hst, 2 drstk sam, 2 hst, 1 popcorn, 3 hst, 1 popcorn, 2 hst, 2 drstk sam, 7 hst *
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 55. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 56. (let op! Laat de drstk kruisen)
7 hst, *1 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 7 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 drstkv, 6 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 57. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 58. 7 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 2 hst, 1 popcorn, 2 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 59. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 60. 7 hst, *1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 1 hst, 1 popcorn, 1 hst,
1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon. 2 kl, keer je werk.

Toer 61. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 62. 7 hst, *1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst, 1 drstkv, 3 hst, 1 drstkv, 5 hst*
herhaal * * totdat je aan het einde van de toer bent. Je eindigt halverwege het patroon.

Hecht af.
(Voor grotere maten: haak net zo ver door als bij de voorpanden).

Boord aan de onderkant

Draai je vest nu om, zodat de binnenkant (zonder ruiten en popcorns) naar je toe ligt. De drie panden zijn nu onder. Hecht aan bij de rode pijl.

foto 5

De reliëfstokjes die je gaat haken, haak je om de opgezette stokjes van eerste toer van je vest.

Toer 1. 2 lossen, sla de eerste steek over. *rstkv, rstka*
Herhaal ** tot je nog één steek overhebt, haak daarin een hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 2. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e beginlosse van toer 1 een hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 3. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e keerlosse aan het einde van toer 1 een hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 4. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e keerlosse aan het einde van toer 2 een hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 5. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e keerlosse aan het einde van toer 3 een hst. 2 kl, keer je werk.

Als je wilt, kun je de boord nog langer maken. Hecht hierna af.

Boord binnenin

Haak eerst de voorpanden aan het achterpand vast. Zet met spelden/steekmarkeerders de voorpanden aan het achterpand vast (vouw ze naar binnen) en keer het ‘vest’ binnenstebuiten. Haak nu de schoudernaden dicht. Als je vest 104 steken heeft, haak je dus twee keer 25 steken vast (beide voorpanden) en houd je in het midden 4 steken over.

Haak nu een rand vasten binnenin je vest. Zorg er eerst voor dat de goede kant van het vest weer naar buiten ligt. Begin aan de onderkant van het rechter voorpand (rode pijl) en haak rondom tot je uitkomt aan de onderkant van het linke voorpand. Volg de rode lijn.
Zelf heb ik hier en daar markeerders geplaatst, zodat de vasten mooi over mijn vest verdeeld waren. Zorg ervoor dat je aan beide voorpanden evenveel vasten haakt. Bij mij waren dit aan iedere kant 71 vasten en 10 vasten in het nekgedeelte (71 + 71 + 10 = 152 vasten rondom).

foto 6

Hecht nog niet af, maar keer je werk. Je gaat nu een boord haken rondom deze vasten. De rstkv en rstka haak je om deze vasten heen.

Toer 1. 2 lossen, sla de eerste steek over. *rstkv, rstka*
Herhaal ** tot je nog één steek overhebt, haak daarin een hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 2. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e beginlosse van toer 1 een hst.

Hecht nog niet af, maar pas het vest even aan. Plaats steekmarkeerders op de plekken waar je de boord iets gaat verbreden. Bekijk de foto om te zien hoe ik dat gedaan heb.

Zorg ervoor dat de steekmarkeerders aan beide kanten op dezelfde hoogte zitten.

Ik plaatste de steekmarkeerder in steek 68 en aan de andere kant vanaf beneden geteld ook in steek 68.

Toer 3. 2 kl, keer je werk. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** tot steek 66. Haak in steek 67 en 68 twee vasten samen. 1 kl, keer je werk.

Toer 4. Haak in de eerste twee steken twee vasten samen. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de tweede keerlosse aan het begin van toer 3 een hst.
Je kunt nog met vasten het hoekje om haken, zodat je deze vasten mooi aansluiten bij de boord onderaan het vest. Eindig met een halve vaste in de eerste steek van de onderste boord.

Hecht af en hecht nu aan bij de onderkant van het andere voorpand. Je haakt nu aan de andere kant van het vest, maar dit zie je niet.

Toer 3. 2 lossen, *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** tot steek 66. Haak in steek 67 en 68 twee vasten samen. 1 kl, keer je werk.

Toer 4. Haak in de eerste twee steken twee vasten samen. *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e beginlosse van toer 3 een hst. Je kunt nog met vasten het hoekje om haken, zodat je deze vasten mooi aansluiten bij de boord onderaan het vest. Eindig met een halve vaste in de eerste steek van de onderste boord.

 

Hecht af.

Mouwen

Haak een ketting van 27 lossen.
(Voor grotere maten: je maakt de mouw vanuit de pols naar de schouder toe. Zet het aantal lossen op dat om je pols past).

Toer 1. Haak een hst in de 3e losse vanaf de naald. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 2. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (27 steken)

Toer 3 – 4. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (27 steken)

Toer 5. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (29 steken)

Toer 6 – 7. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (29 steken)

Toer 8. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (31 steken)

Toer 9 – 12. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (31 steken)

Toer 13. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (33 steken)

Toer 14 – 20. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (33 steken)

Toer 21. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (35 steken)

Toer 22 – 24. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (35 steken)

Toer 25. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (37 steken)

Toer 26 – 28. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (37 steken)

Toer 29. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (39 steken)

Toer 30 – 32. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (39 steken)

Toer 33. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (41 steken)

Toer 34 – 37. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (41 steken)

Toer 38. Eerste en laatste steek verdubbelen Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (43 steken)

Toer 39 – 41. Haak de hele toer hst. 2 kl, keer je werk.  (43 steken)

Toer 42. Haak de hele toer hst.

Hecht af.

Haak een boord aan de onderkant van de mouw. Hecht aan bij de eerste toer van de mouw. Het maakt niet uit aan welke kant. De reliëfstokjes die je gaat haken, haak je om de hst van eerste toer van je mouw.

Toer 1. 2 lossen, sla de eerste steek over. *rstkv, rstka*
Herhaal ** tot je nog één steek overhebt, haak daarin een hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 2. hst, *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e beginlosse van toer 1 een hst. 2 kl, keer je werk.

Toer 3. hst, *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e keerlosse aan het einde van toer 1 een hst.

Toer 4. hst, *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e keerlosse aan het einde van toer 2 een hst.

Toer 5. hst, *haak in ieder rstkv van de vorige toer nu een rstka. Haak in ieder rstka van de vorige toer nu een rstkv*
Herhaal ** en haak in de 2e keerlosse aan het einde van toer 3 een hst.

Als je wilt, kun je de boord nog langer maken. Hecht hierna af.

Haak/naai de mouwen aan de binnenkant dicht en haak/naai ze in de armsgaten van je vest. Bij mij paste 43 steken erg mooi in die opening als ik de mouw dichtgenaaid had. Mocht dit bij jou niet zo zijn, dan kun je het aantal steken van de mouw aanpassen.

Werk tot slot alle draden weg en klaar is je vest!

Heb je dit vest gemaakt? Ik zou het super vinden als je de foto deelt via Instagram en mij hierin noemt: @crochet.away.with.me

Liefs, Laura
cropped-naam-wit.png

Dit patroon mag niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dit patroon is alleen voor eigen gebruik en het is niet toegestaan de inhoud van dit patroon te kopiëren, te delen of door te verkopen.

  • Copyright Laura Pietersma – Crochet away with me 2019