Kabelspencer

Opmerkingen vooraf:

  • Deze spencer komt qua maat het beste overeen met maat XS. Voor een grotere maat zul je het aantal steken, het aantal toeren en het aantal bollen garen moeten vermeerderen. Ik vermeld in het patroon waar je dit moet aanpassen voor grotere maten, maar ik kan je niet precies vertellen hoeveel steken/toeren/bollen je moet toevoegen.
  • Maak een proeflapje om te kijken welke maat haaknaald je nodig hebt. Is het proeflapje te klein of te groot? Gebruik dan een naald kleiner of groter.
  • Deze spencer wordt in aparte delen gehaakt. Je haakt het voor- en achterpand los. De boord haak je achteraf.

Wat heb je nodig voor deze spencer in maat XS/S?

  • zes bollen Katia Basic Merino, ik gebruikte kleur 70 – Khaki
  • Haaknaald 5,0 en 5,5 mm
  • Steekmarkeerders
  • Stopnaald 
  • Schaar

Welke steken gebruik je?

  • l = losse
  • kl = keerlosse
  • v = vaste
  • hst = half stokje
  • st = stokje
  • rstv = reliëfstokje voorlangs
  • rsta = reliëfstokje achterlangs
  • drstv = dubbel reliëfstokje voorlangs
  • drsta = dubbel reliëfstokje achterlangs

Proeflapje

Haak eerst een proeflapje. De verhoudingen zijn 12 hst en 12 toeren met haaknaald 5,5 mm voor een lapje van 10×10 cm.

Reken je eigen maat uit:

PandFormuleVoorbeeldAfronden
VoorpandAantal cm keer 1,543 cm x 1,5 = 64,5 stekenAantal moet deelbaar zijn door 8 + 2 Afgerond naar 66 (8×8+2)
AchterpandAantal cm keer 1,243 cm x 1,2 = 51 stekenAfronden is niet nodig, ik heb voor het gemak afgerond naar 50 steken.

Ik heb als voorbeeld 43 cm genomen (zie de derde kolom). Twijfel je hoeveel cm je nodig hebt? Je kunt je borstomvang delen door 2 (voorpand plus achterpand) of je kunt een trui plat neerleggen en de breedte meten. De spencer zal dan qua wijdte hetzelfde vallen als die trui.

De afmetingen van mijn spencer zie je in deze afbeelding:

VOORPAND

Toer 1. Zet hakend 66 hst op.   

Toer 2. 2kl, keer je werk. Haak in de eerste en laatste steek een hst, haak in de rest van de steken een rstv. 

Toer 3. 2kl, keer je werk. Haak in de eerste en laatste steek een hst, haak in de rest van de steken een rsta.

Toer 4. 2kl, keer je werk. Haak in de eerste steek een hst. *sla 2 steken over. Haak twee drstv. Haak in de twee overgeslagen steken een drstv, waarbij je onder de eerste twee gehaakte drstv insteekt. Sla de eerste twee drstv en twee steken over en haak twee drstv. Haak in de twee overgeslagen steken een drstv, waarbij je over de eerste twee gehaakte drstv insteekt.*
Herhaal ** en haak een hst in de laatste steek. 

Toer 5. 2kl, keer je werk. Haak in de eerste en laatste steek een hst, haak in de rest van de steken een rsta.

Toer 6. 2kl, keer je werk. Haak in de eerste en laatste steek een hst, haak in de rest van de steken een rstv. 

Toer 7. 2kl, keer je werk. Haak in de eerste en laatste steek een hst, haak in de rest van de steken een rsta.

Toer 8 tot en met toer 35. Herhaal toer 4 tot en met toer 7.

Toer 36. Haak de eerste twee steken en de laatste twee steken samen. Rest van de toer: zoals toer 5.

Toer 37. de eerste twee steken en de laatste twee steken samen. Rest van de toer: zoals toer 6.

Toer 38. Haak de eerste twee steken en de laatste twee steken samen. Rest van de toer: zoals toer 7.

Toer 39. Haak de eerste twee steken en de laatste twee steken samen. Rest van de toer: zoals toer 4. Omdat je nu vier keer geminderd hebt, zul je bij het haken van de kabels halverwege de ** van toer 4 beginnen. Haak de toer zoals deze zich voordoet.

Toer 40 tot en met toer 43. Herhaal toer 36 tot en met toer 39.

Toer 44. De eerste en laatste steek van de vorige toer worden vanaf nu gehaakt als hst. Haak deze toer zoals toer 5.

Toer 45. Haak deze toer zoals toer 6.

Toer 46. Haak deze toer zoals toer 7.

Halslijn maken

Toer 47. Haak deze toer zoals toer 4, maar haak de 18e en 19e steek samen (als hst).

Toer 48. Haak de eerste en tweede steek samen (als hst), haak deze toer verder zoals toer 5.

Toer 49. Haak deze toer zoals toer 6, maar haak de laatste twee steken samen (als hst).

Toer 50. Haak de eerste en tweede steek samen (als hst), haak deze toer verder zoals toer 7.

Toer 51. Haak deze toer zoals toer 4, maar haak de laatste twee steken samen (als hst).

Toer 52. Haak de eerste en tweede steek samen (als hst), haak deze toer verder zoals toer 5.

Toer 53. Haak deze toer zoals toer 6, maar haak de laatste twee steken samen (als hst).

Je eindigt met 12 steken.

Hecht af. Haak nu de andere kant van de halslijn.

Toer 47 Hecht aan in de 19e steek vanaf de linkerkant (goede kant naar boven) van je spencer.

Haak deze toer zoals toer 4, maar haak de 1e en 2e steek samen (als hst).

Toer 48. Haak deze toer zoals toer 5, maar haak de laatste twee steken samen (als hst).

Toer 49. Haak de eerste en tweede steek samen (als hst), haak deze toer verder zoals toer 6.

Toer 50. Haak deze toer zoals toer 7, maar haak de laatste twee steken samen (als hst).

Toer 51. Haak de eerste en tweede steek samen (als hst), haak deze toer verder zoals toer 4.

Toer 52. Haak deze toer zoals toer 5, maar haak de laatste twee steken samen (als hst).

Toer 53. Haak de eerste en tweede steek samen (als hst), haak deze toer verder zoals toer 6.

Je eindigt met 12 steken.

Achterpand

Toer 1. Zet hakend 50 hst op.   

Toer 2 tot en met toer 35. 2kl, keer je werk. Haak hst.  

Toer 36 tot en met toer 43. 2 kl, keer je werk. Haak de eerste en tweede steek samen (hst), haak hst en haak de één-na-laatste en laatste steek samen (hst).

Na deze toer heb je nog 34 steken.

Toer 44 tot en met toer 52. 2kl, keer je werk. Haak hst.  

Toer 53. 2kl, keer je werk. Haak hst en haak de 12e en 13e steek samen.
Heb je een ander aantal steken opgezet? Reken dan zelf uit welke twee steken je samen moet haken. Je moet na toer 54 uitkomen op evenveel steken als na toer 54 van het voorpand.

Hecht af. Je eindigt met 12 steken.

Tel 13 steken vanaf de andere kant van je werk. Hecht aan.

Toer 53. Haak de 1e en 2e steek samen. Haak verder hst.

In elkaar zetten

Leg je voorpand en achterpand met de goede kant op elkaar. Naai/haak de schoudernaden dicht. Naai/haak ook de zijkanten dicht, stop bij de minderingen van toer

Boord

Haak een boord aan de onderkant van je spencer. Gebruik hiervoor haaknaald 5,0 mm.

Toer 1. Hecht aan de zijkant van je spencer aan. Haak 2 kl. Haak *rstv, rsta* tot het einde van de toer, sluit de toer met een halve vaste.

Toer 2. 2 kl, keer je werk. Haak in elk rstv van de vorige toer nu een rsta en in elk rsta nu een rstv. Sluit de toer met een halve vaste.

Toer 3 tot en met toer 6. Herhaal toer 2. Hecht na toer 6 af.

Haak een boord in de halslijn van je spencer. Gebruik hiervoor haaknaald 5,0 mm.

Toer 1. Hecht onder de oksel aan. Haak eerst een ronde v. Verdeel de v, zodat dit niet gaat bobbelen of trekken. 

Toer 2. 2 kl, keer je werk. Haak *rstv, rsta* tot het einde van de toer, sluit de toer met een halve vaste.

Haak op dezelfde manier bovenstaande twee toeren in de armsgaten.


Werk tot slot al je draden weg en klaar is je spencer!

Dit patroon mag niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dit patroon is alleen voor eigen gebruik en het is niet toegestaan de inhoud van dit patroon te kopiëren, te delen of door te verkopen.

  • Copyright Laura Pietersma – Laura Petra Haakt/Crochet Away With Me 2020