Kabeltrui

De basis voor deze trui kun je vinden bij het patroon van de kabelspencer. Haak deze spencer volgens het patroon, maar haak geen boorden in de armsgaten. In dit patroon leg ik je uit hoe je de mouwen haakt, zodat je van de spencer een trui kunt maken.

Deze mouwen voor de trui komen qua maat het beste overeen met maat XS. Voor een grotere maat zul je het aantal steken, het aantal toeren en het aantal bollen garen moeten vermeerderen.

Haak de mouwen met dezelfde maat haaknaald als de spencer.
Keer na elke toer je werk.

Toer 1. Zet hakend 21 hst op.
Toer 2. 2 kl. Haak 2 hst in elke steek (= 42 hst).
Toer 3 tot en met 41. 2 kl. Haak de hele toer hst.
Toer 42 tot en met 45. 2 kl. Haak de hele toer hst, maar haak de eerste twee en de laatste twee steken samen. (=34 steken)
Toer 46 en 47. Haak 1 halve vaste, haak de 2e en 3e steek samen (als hst), haak hst en haak de 2-na-laatste en 1-na-laatste steek samen (als hst).
Toer 48. Haak 3 halve vasten, haak de 4e en 5e steek samen (als hst), haak hst en haak de 5-na-laatste en 4-na-laatste steek samen (als hst).
Toer 49. Haak 5 halve vasten, haak de 6e en 7e steek samen (als hst), haak hst en haak de 7-na-laatste en 6-na-laatste steek samen (als hst).

Hecht af.

Boord:
Haak aan de andere kant van toer 1 de boord. Hecht aan en haak 1kl.
Toer 1. Haak een toer vasten.
Toer 2. 2 kl Haak de eerste en de laatste steek een hst, haak de rest van de steken om en om een reliëfstokje voor, reliëfstokje achter.
Toer 3 tot en met 9. 2 kl. Haak in de eerste en laatste steek een hst, haak de rest van de steken reliëfstokjes. Waar je de vorige toer een reliëfstokje achterlangs haakte, haak je nu voorlangs en andersom.

Hecht af.
Haak (halve vasten) of naai de mouw (verkeerde kant) vast langs de lange kant. Leg de mouw tegen de spencer en haak (halve vasten) of naai deze (verkeerde kant) vast. Werk ten slotte al je draden weg en klaar is je kabeltrui!

Veel plezier! xxx

Dit patroon mag niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dit patroon is alleen voor eigen gebruik en het is niet toegestaan de inhoud van dit patroon te kopiëren, te delen of door te verkopen.

  • Copyright Laura Pietersma – Laura Petra Haakt/Crochet Away With Me 2020