Lusjestas

Opmerking vooraf:

Je haakt de tas met een dubbele draad. Bij het donkergrijze gedeelte (je begint bij de bodem) kun je het makkelijkst van beide bollen een draad pakken. Bij het lichtgrijze gedeelte kun je twee dingen doen: vooraf een nieuwe bol winden met twee draden tegelijk of de draad uit het midden van de bol en de draad die buitenom loopt samenpakken.

Wat heb je nodig voor de lusjestas?

  • Drie bollen acrylgaren. Ik gebruikte het Royal-garen van de Zeeman.
    Kleur 1: twee bollen donkergrijs
    Kleur 2: één bol lichtgrijs.
  • Haaknaald 5,5 mm
  • Haaknaald 7,0 mm
  • Steekmarkeerders
  • Stopnaald
  • Schaar
  • Optioneel: drukknoop/klittebandsluiting

Welke steken gebruik je voor de tas?

v = vaste

hv = halve vaste

kl = keerlosse

stk = stokje

Bijzondere steek:

Lus: steek je naald in de steek. Pak met je andere vinger de draad op en trek hiermee een lus. Laat je vinger in deze lus zitten. Haal met je naald beide draden van de lus door de steek, sla de draad om en haal deze door alle lusjes op je naald.

Op YouTube staan duidelijke video’s van de lussteek (loopstitch in het Engels), mocht je dat handig vinden!

Hoe haak je de tas?
Let op: je haakt de gehele tas met een dubbele draad!

Haak met haaknaald 5,5 mm met kleur 1 een ketting van 34 lossen.

Toer 1. Begin in de 2e losse vanaf de naald. Haak 32 v (plaats een steekmarkeerder in de eerste v) en haak 3 v in de laatste losse.
Haak verder aan de andere kant van de lossenlijn. Haak 31 v en nog 2v in de steek waar de v met de steekmarkeerder zit.

Sluit met een hv in de steek waar de steekmarkeerder zit. De hv telt niet mee als steek.

Als het goed is, heb je nu in totaal 68 v rondom.

Toer 2. Haak 3 kl en keer je werk. Haak nu 68 stk in de achterste lussen. Sluit de toer met een hv.

Toer 3 – toer 20. Haak 3 kl en keer je werk. Haak nu 68 stk (in beide lussen). Sluit de toer met een hv.

Toer 21. Haak 3 kl en keer je werk. Haak nu 68 stk (in beide lussen). Sluit de toer met een hv in kleur 2.

Kijk goed of je lussen bij de volgende toer aan de buitenkant zitten. Is dit niet het geval, keer je tas dan binnenstebuiten of haak nog één toer stk in kleur 1.

Toer 22. Haak 1 kl en keer je werk. Haak de hele toer lussen (68 steken). Sluit de toer met een hv.

Toer 23. Haak 1 kl en keer je werk. Haak de hele toer v (68 steken). Sluit de toer met een hv.

Toer 24. Haak 1 kl en keer je werk. Haak de hele toer lussen (68 steken). Sluit de toer met een hv.

Toer 25. Haak 1 kl en keer je werk. Haak de hele toer v (68 steken). Sluit de toer met een hv.

Toer 26. Haak 1 kl en keer je werk. Haak de hele toer lussen (68 steken). Sluit de toer met een hv.

Verdeel je werk met steekmarkeerders. Je tas bestaat uit twee keer 34 steken. Je plaatst in elke 9e steek vanaf de hoek van je tas een steekmarkeerder. De rode stippen in onderstaande figuur laten zien hoe ik dat bedoel.
Beide kanten van je tas zijn dus verdeeld in 9 steken, 16 steken, 9 steken (totaal 34 steken).

voorbeeld

Toer 27. Let op: iedere keer als je een v in een steekmarkeerder haakt, doe je de steekmarkeerder in deze steek. Je hebt dit later weer nodig.
Haak 1 kl en keer je werk. Haak v tot en met de steekmarkeerder. Haak 20 lossen en haak een v in de volgende steekmarkeerder. Haak nu v tot en met de volgende steekmarkeerder. Haak weer 20 lossen en haak een v in de volgende steekmarkeerder. Haak v tot het einde van je toer. Sluit de toer met een hv.

Toer 28. Let op: iedere keer als je een lus in een steekmarkeerder haakt, doe je de steekmarkeerder in deze steek. Je hebt dit later weer nodig.
Haak een kl en keer je werk. Haak lussen tot en met de steekmarkeerder. Haak nu 18 v om de lossenboog heen en haak vanaf de volgende steekmarkeerder weer verder met lussen tot en met de volgende steekmarkeerder. Haak ook nu 18 v om de lossenboog heen en haak vanaf de volgende steekmarkeerder tot het einde van de toer lussen. Sluit de toer met een hv.

Toer 29. Let op: iedere keer als je een v in een steekmarkeerder haakt, doe je de steekmarkeerder in deze steek. Je hebt dit later weer nodig.
Haak een kl en keer je werk. Haak v tot je bij de eerste steekmarkeerder bent aangekomen. Haak deze steek en de volgende steek samen. Haak de twee steken die volgen ook samen. Haak v tot je drie steken voor de volgende steekmarkeerder bent. Haak twee steken samen en haak daarna nog twee steken (de tweede is die met de steekmarkeerder) samen.
Haak v tot je bij de derde steekmarkeerder bent aangekomen. Haak deze steek en de volgende steek samen. Haak v tot je drie steken voor de laatste steekmarkeerder bent. Haak twee steken samen en haak daarna nog twee steken (de tweede is die met de steekmarkeerder) samen.
Haak v tot het einde van de toer. Sluit de toer met een hv.

Toer 30. Haak een kl en keer je werk. Haak lussen tot en met de steekmarkeerder. Haak v tot de volgende steekmarkeerder en haak weer verder met lussen tot en met de volgende steekmarkeerder. Haak weer v tot de laatste steekmarkeerder en haak lussen tot het einde van de toer lussen. Sluit de toer met een hv.

Hecht kleur 2 af.


Hengsels:
naamloos

Je haakt een hengsel met vier draden tegelijk: twee draden in kleur 1 en twee draden in kleur 2. Je haakt een hengsel met haaknaald 7,0 mm.

Haak twee keer een ketting van 75 lossen. Bevestig deze in de tas. That’s it! 😊

Optioneel: zet een sluiting (drukknoop/magneetsluiting/stukje klittenband) in de tas om deze te kunnen sluiten.

Heb je deze tas gemaakt? Ik zou het super vinden als je de foto deelt via Instagram en mij hierin noemt: @crochet.away.with.me

 Liefs, Laura

naam wit

Dit patroon mag niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dit patroon is alleen voor eigen gebruik en het is niet toegestaan de inhoud van dit patroon te kopiëren, te delen of door te verkopen.

  • Copyright Laura Pietersma – Crochet away with me 2020