Nord babysweater

Nord babysweater (1)

Opmerkingen vooraf:

Dit truitje komt qua maat het beste overeen met maatje 56. Voor een grotere maat zul je het aantal steken, het aantal toeren en het aantal bollen garen moeten vermeerderen. Ik vermeld in het patroon waar je dit moet aanpassen voor grotere maten, maar ik kan je niet precies vertellen hoeveel steken/toeren/bollen je moet toevoegen.

 

Wat heb je nodig voor dit truitje in maat 56?

  • Twee bollen Drops Nord mix, ik gebruik kleur 11 (de roestkleur)
    Ik heb de bollen helemaal gebruikt, als je heel los haakt, heb je misschien drie bollen nodig.
  • Haaknaald 4,0
  • Steekmarkeerders
  • Stopnaald
  • Schaar

 

Welke steken gebruik je?

  • kl = keerlosse
  • v = vaste
  • hst = half stokjeNord babysweater

Proeflapje

Haak eerst een proeflapje. De verhoudingen zijn 16 hst en 15 toeren voor een lapje van 10×10 cm.

De breedte van mijn truitje is ongeveer 24 cm. Wil je dit breder hebben, reken het aantal steken dan uit door het aantal cm te vermenigvuldigen met 1,6. Rond het getal af.

Aantal hst 16 1,6 38,4, afgerond 39
Aantal cm 10 1 24

 

Achterpand

T1. Zet hakend 39 hst op. Als je niet weet hoe je hakend moet opzetten, zoek hiervan dan een filmpje op op YouTube.

T2 – T33. 2 kl, 39 hst (kl tellen niet mee als steek)

T34 en T35. 11 hst, 19 v, 11 hst

Dit is de hoogte van het truitje. Wil je een langer truitje, haak dan meer toeren hst voordat je toer 34 en 35 haakt.

 

Voorpand

T1. Zet hakend 39 hst op.

T2 – T23. 2 kl, 39 hst (kl tellen niet mee als steek)

Heb je bij het achterpand meer toeren gehaakt dan in het patroon staat? Haak dan ook hier het aantal extra toeren bij.
Opsplitsen voorpand

T24 – 35. 2 kl, 18 hst (kl tellen niet mee als steek)

Hecht af

Hecht de draad aan in de 22e steek van rechts (de 18e steek van links). Laat dus 3 steken in het midden die je niet haakt.

T24 – 35. 2 kl, 18 hst (kl tellen niet mee als steek)

Hecht af

 

Mouwen (haak er twee)

Voor de mouwen geldt ook: kl tellen niet mee als steek.

Je verdubbelt een steek door twee hst in die steek te haken.

T1. Zet hakend 24 hst op.

T2 – T3. 2 kl, 24 hst

T4. 2 kl, eerste en laatste steek verdubbelen, verder hst (26 hst)

T5 – T6. 2 kl, 26 hst

T7. 2 kl, eerste en laatste steek verdubbelen, verder hst (28 hst)

T8 – T9. 2 kl, 24 hst

T10. 2 kl, eerste en laatste steek verdubbelen, verder hst (30 hst)

T11 – T12. 2 kl, 30 hst

T13. 2 kl, eerste en laatste steek verdubbelen, verder hst (32 hst)

T14 – T17. 2 kl, 32 hst

Hecht af.

Vouw de mouw in de lengte dubbel en haak/naai deze dicht.

Wil je de mouwen wijder? Zet dan meer hst op bij toer 1. Wil je de mouwen langer? Haak dan extra toeren.

 

In elkaar zetten

1

  1. Leg het voorpand en het achterpand op elkaar. Haak de schouders als eerste dicht. Dit doe je door aan beide kanten elf steken vast te haken/naaien. Dit betekent dat je nog negen steken ‘open’ hebt, dit wordt straks de dubbelgevouwen ‘kraag’.
  2. Haak/naai nu de mouwen in de trui. Zorg ervoor dat de naad van de mouw onder de oksel komt.
  3. Als laatste haak/naai je de zijkanten van de trui dicht.

 

Kraag

T1. Verdeel nu vasten rondom de kraag van de trui. Ik heb steekmarkeerders op de hoekpunten van de trui geplaatst en heb toen vasten verdeeld. De verdeling die ik gemaakt heb, is de volgende:

  • Aanhechten bij blauw
  • Van blauw naar geel: 14 vasten
  • Van geel naar roze: 7 vasten
  • Van roze naar rood: 20 vasten
  • Van rood naar groen: 7 vasten
  • Van groen naar oranje: 14 vasten

Het maakt niet uit als je op een ander aantal komt, maar zorg ervoor dat de afstand blauw-geel evenveel vasten heeft als groen-oranje. Zorg er ook voor dat de afstand geel-roze evenveel vasten heeft als rood-groen.

T2 – 4. 2 kl, hst (kl tellen niet mee als steek)

Vouw de kraag open en zet deze met een klein steekje vast, zodat de kraag mooi open blijft staan.

Hecht ten slotte alle draden van je trui af en werk deze weg. Klaar is je truitje!

Heb je dit truitje gemaakt? Ik zou het super vinden als je de foto deelt via Instagram en mij hierin noemt: @crochet.away.with.me

Liefs, Laura

naam wit

Dit patroon mag niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dit patroon is alleen voor eigen gebruik en het is niet toegestaan de inhoud van dit patroon te kopiëren, te delen of door te verkopen.

  • Copyright Laura Pietersma – Crochet away with me 2019