Ruitjestas

Wat heb je nodig?

  • Drie bollen Saskia van de Wibra (260 meter per bol). Ik gebruikte twee en een halve bol van de grijze kleur.
  • Haaknaald 5,5
  • Stuk stof om te voeren
  • Schaar
  • Naald


Welke steken gebruik je?

  • l = losse
  • hst = half stokje
  • drstkv = dubbel reliëfstokje voorlangs


Hoe haak je de tas?

Opmerkingen vooraf:

  • Als je bij de oneven toeren een drstkv haakt, dan sla je hierna áltijd een steek over. De drstkv gaan schuin lopen,
    maar je wilt elke toer in totaal 45 (3×15) steken haken.
  • Alle even toeren zijn hetzelfde: je haakt alleen maar hst.


De voorkant

Toer 1. Zet hakend 45 halve stokjes op. Als je niet weet hoe je hakend opzet met halve stokjes, zoek hiervan dan een filmpje op. Ik ben begonnen met het opzetten van een lossenketting, maar dit begon na een paar toeren al gigantisch te trekken, dat wordt niet mooi. Omdat je meteen al een rij halve stokjes hebt, heb je de eerste toer al gehaakt. 2 kl, keer je werk.

Toer 2. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 3. * 2 hst, 1 drstkv (haal het hst van toer 2 op), 9 hst, 1 drstkv (haal het hst van toer 2 op), 2 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. Als het goed is, kom je precies uit. 2 l, keer je werk.

Toer 4. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 5. * 3 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 3 op), 7 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 3 op), 3 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2 l, keer je werk.

Toer 6. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 7. * 4 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 5 op), 5 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 5 op), 4 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2 l, keer je werk.

Toer 8. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 9. * 5 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 7 op), 3 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 7 op), 5 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2l, keer je werk.

Toer 10. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 11. * 6 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 9 op), 1 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 9 op), 6 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2l, keer je werk.

Toer 12. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 13. Deze toer is hetzelfde als toer 11, maar nu wil je dat de drstkv gaan kruisen, dus haal je eerste het tweede drstkv op en pas later de eerste. Je merkt dat je werk hierdoor wat gaat trekken, maar dit komt later weer goed als je gewoon doorhaakt.

* 6 hst, 1 drstkv (haal het tweede drstkv van toer 11 op), 1 hst, 1 drstkv (haal het eerste drstkv van toer 11 op), 6 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2l, keer je werk.

Toer 14. 45 hst. 2 l, keer je werk.1

Toer 15. * 5 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 13 op), 3 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 13 op), 5 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2l, keer je werk.

Toer 16. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 17. * 4 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 15 op), 5 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 15 op), 4 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2l, keer je werk.

Toer 18. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 19. * 3 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 17 op), 7 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 17 op), 3 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2l, keer je werk.

Toer 20. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 21. * 2 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 19 op), 9 hst, 1 drstkv (haal het drstkv van toer 19 op), 2 hst * Herhaal het gedeelte tussen de * * nog twee keer. 2l, keer je werk.

Toer 22 – 39. Herhaal toer 4 tot en met 21

Toer 40 – 45. Herhaal toer 4 tot en met 9

Toer 46 en 47. 45 hst.

De achterkant

Ik heb er zelf voor gekozen om drstkv niet te haken bij de achterkant en deze alleen met hst te haken. Als je bij de achterkant de figuren wel wilt haken, dan kun je de voorkant nog een keer haken.

Toer 1. Zet hakend 45 halve stokjes op. Omdat je meteen al een rij halve stokjes hebt, heb je de eerste toer al gehaakt.

Toer 2 – 46. 45 hst. 2 l, keer je werk.

Toer 47. 45 hst.

Hecht losse draden af en werk ze weg. Speld je werk vast en maak het vochtig. Laat het drogen.

Hengsels

Maak er twee.

Toer 1. Maak een ketting van 118 + 2 l (de 2l zijn voor het keren). Keer je werk.

Toer 2. 118 hst. 2l, keer je werk.

Toer 3. 118 hst. 2l, keer je werk.

Toer 4. 118 hst

Vouw de strook in de lengte dubbel en naai deze dicht. Zo worden je hengsels wat steviger.
De hengels zijn wat gaan krullen. Speld de hengsels vast, maak ze vochtig en laat ze drogen.8949f732-3590-44c1-bbf6-7c14d68d4e08

Voeren en in elkaar zetten. Naai de zijkanten en onderkant van je tas dicht. Voer de tas met een leuk stofje.
Vouw toer 46 en 47 van de voor- en achterkant hierna naar binnen en naai je hengsels in de tas.
KLAAR!

Heb je deze tas gemaakt? Ik zou het super vinden als je de foto deelt via Instagram en mij hierin noemt: @crochet.away.with.me

 

 

Liefs, Laura
cropped-naam-wit.png

Dit patroon mag niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dit patroon is alleen voor eigen gebruik en het is niet toegestaan de inhoud van dit patroon te kopiëren, te delen of door te verkopen.

  • Copyright Laura Pietersma – Crochet away with me 2018